Stage

Behaalde cijfers: 7, 8, 6, 7, 8, 7…= totaal een 7

Leerdoelen:
Eindelijks geen theorie, maar praktijk. Ik ben heel benieuwd wat dit gaat brengen. Ik hoop nu de geleerde theorie in de praktijk te kunnen gebruiken.

Algemeen:
De stageopdrachten bestonden uit 6 opdrachten:

1.  Een reorganisatieplan
2.  Een vergadering voorzitten
3.  Een interview met een externe of interne relatie
4.  quick scan interne communicatie
5.  corporate communicatie
6.  Doelgroepen/middelenmatrix

Ik heb veel geleerd van deze opdrachten, maar vond vooral opdracht 5 en 6 leuk om te doen. Dit waren de opdrachten waar ik echt iets aan had binnen mijn huidige werkkring.


Behaalde competenties:

E1 Kern
1.2          Onderzoek
1.2.1     Achterhalen wat er leeft
Vak: stage
Door middel van gesprekken en interviews ben ik er bij alle stageopdrachten achtergekomen wat er leeft.  Vooral bij het reorganisatieplan en de Quick Scan was ik goed in staat om het vertrouwen te winnen, waardoor mensen ‘opener’ werden. Ik merkte hierbij dat het enorm hielp als ik af en toe ook zelf mijn persoonlijke mening gaf. Bij het interview met de sales manager ging dit iets minder goed. Je merkt dan toch dat hier en daar sociaal wenselijke antwoorden worden gegeven. Dit vind ik ook wel begrijpelijk.
Vak: stage, doelgroepen/middelenmatrix
Door middel van gesprekken en interviews ben ik meer te weten gekomen over de toekomstvisie van de directie. Ik vond het zeer interessant te vernemen welke doelgroepen er volgens de bedrijfsvisie nummer een blijft.
Vak: stage, corporate communications
Bij deze opdracht heb ik wat minder onderzoek hoeven doen, simpelweg omdat ik door mijn functie precies weet wat er goed is en wat er fout is. Wel was de conclusie een positieve openbaring. Het maakt eigenlijk niet veel uit of bijvoorbeeld een achtergrondje anders is. Onze huisstijl is heel herkenbaar uitgevoerd en de flexibiliteit bij het vaste stramien heeft daarbij niet veel invloed.
1.2.2     Onderbouwen van keuzes
Vak: stage, corporate communications
Ik heb in het verslag aangeven waarom bepaalde dingen afwijken en waarvoor hiervoor is gekozen. Zie bijvoorbeeld de verfrissing bij een productrelease.
1.2.4     Evaluatie
Vak: stage, corporate communications
Voor mij was dit onderzoek eigenlijk een grote evaluatie van de corporate communicatie. Ik kon even afstand nemen en alles goed bekijken. Daarbij kwam ik tot de conclusie dat we een goed beleid hebben; wijzigingen kunnen uitsluitend bij productreleases of bij speciale evenementen. Ook het sloganverhaal kreeg voor mij duidelijkheid. We hebben een bedrijfsslogan en productslogans. Ik vind het al met al een duidelijk verhaal.
1.3          Adviseren
1.3.1     Keuze in beleidsmiddelen
Vak: stage
Ik denk dat mij het ‘adviseren’ het beste gelukt is bij het reorganisatieplan. Hier heb ik echt een concreet plan neergelegd, dat ook gebruikt gaat worden. De alternatieven uit het plan zijn heel realistisch. Bij de Quick Scan zijn ‘Quick Wins’ opgenomen. Deze zijn ook realistisch maar zijn gevoelsmatig wat eenvoudiger van aard, omdat het vaak conclusies zijn van de interviews. Bij het reorganisatieplan werd ik veel meer gedwongen zelf met oplossingen te komen. Ik heb wel te weinig gedaan uit het oogpunt van het vak communicatie. Daarom vind ik dat ik de competentie communicatiebeleid hier verder niet kan invullen.
Vak: stage, doelgroepen/middelenmatrix
Ik heb bij de “verbeteringen”een advies neergelegd waarbij ik wat keuzemogelijkheden heb voorgedragen. Ik denk dat de genoemde deze verbeteringen zeer effectief en reëel kunnen zijn. Zeker bij de aannemer is het essentieel dat we eerst weten hoe deze markt in elkaar zit. Dit heb ik ook duidelijk genoemd. Daarmee heb ik laten zien strategisch te kunnen meedenken.
Vak: stage, corporate communications
De keuze van de middelen zijn prima. Ze zijn heel divers en worden ook jaarlijks geanalyseerd. Door de kracht van een eigen DTP-station kan de organisatie ieder middel leveren en is geen uitdaging te groot. De keuzes komen in overleg met de directie tot stand en dit verloopt prima.
1.3.2     Communicatiebeleid
Vak: stage, doelgroepen/middelenmatrix
Ik heb bij de verbeteringen bij het management aangegeven wat de beste instrumenten per doelgroep zijn. Ik heb een reëel beeld neergezet met een advies om bij de doelgroep aannemer extra marktonderzoek te verrichten.
Vak: stage, corporate communications
Ik heb me tijdens deze opdracht echt gerealiseerd dat onze middelen heel goed afgestemd zijn, maar dat we veel meer beleving en gevoel moeten uitzetten. We denken vaak dat we zijn zoals we zijn, bijvoorbeeld deskundig en betrouwbaar, maar eigenlijk uiten we dit nauwelijks. Dit is ook een advies wat ik bij de Tone of voice heb neergezet.
1.3.3. Communicatie met stakeholders
Vak: stage, doelgroepen/middelenmatrix
Vooral bij de doelgroep ‘dealers’ heb ik het management geadviseerd dat deze relatie ondergeschikt is en meer aandacht vereist. Dat onze dealers te weinig kennis hebben van het nieuwe product, terwijl ze het wel moeten verkopen, werkt schadelijk.
Vak: stage, corporate communications
De communicatie met stakeholder moet frequenter, maar is qua middel prima. Het is veel synergie in de middelen en dit is erg herkenbaar voor de doelgroepen. Ook is er ingespeeld aangepaste communicatie voor de diverse doelgroepen, door middel van illustraties. Ik vind dat we het goed doen in de uitingen.
1.3.4.    Identiteit en imago controleren
Vak: stage, doelgroepen/middelenmatrix
Ik heb bij het management de bel laten rinkelen over het feit dat onze organisatiestructuur ten aanzien van de nieuwe doelgroepen niet juist in elkaar zit. Dit is overigens een groot probleem, waar ik me meer in wil verdiepen gedurende de afstudeerscriptie.
Vak: stage, corporate communications
Ons imago is in de uitingen zeer herkenbaar. De vraag is of helemaal goed voldoet aan de identiteit. Het is zeker herkenbaar in de uitingen, maar zaken als deskundig en betrouwbaar worden niet geuit. Ik ben me hiervan heel bewust geworden.
1.4   Strategisch handelen
1.4.1     Organisatiedoelstellingen
Vak: stage
Hoewel ik geen communicatiebeleid heb aangesteld, zoals gevraagd wordt bij deze competentie, denk ik dat ik toch deze twee competenties moet noemen. Ik heb het reorganisatieplan zeker geschreven met de organisatiedoelstellingen voorop. Deze doelstellingen zijn kwantificeerbaar. Het effect is duidelijk omschreven en ik heb alternatieven aangedragen. Er is rekening gehouden met een tijdspad en de kosten zijn overwogen. Bij de alternatieve oplossingen is namelijk rekening gehouden met de crisis. Er is namelijk geen budget voor een nieuwe fte.
1.4.1     Organisatiedoelstellingen
Vak: stage, doelgroepen/middelenmatrix
Ik heb een beleid neergezet bij de verbeteringen. Dit zijn verbetering door reële problemen binnen bij de organisatie. Ik hoop een groot deel van deze problemen verder te analyseren en op te lossen in mijn scriptie.
Vak: stage, corporate communications
Ik heb verbeteringen en aandachtspunten aangegeven bij dit onderzoek. Vooral de tone of voice is hierbij belangrijk. Ik denk dat ik hiermee de juiste koers heb ingezet voor de organisatie. Een koers die eenvoudiger is neer te zetten als de corporate communicatie reeds een goed beheersbaar proces is gebleken. Het gaat daarmee niet uitsluitend om de middelen, maar ook om de boodschap die gecommuniceerd wordt.
1.8 Communicatiemiddelen   
1.8.1 Opzet en uitvoering
Vak: stage, doelgroepen/middelenmatrix
In dit plan heb ik een opzet gemaakt voor de communicatiemiddelen voor de verschillende doelgroepen. Door werkervaring heb ik reeds aangetoond de opzet en uitvoering hiervan te kunnen organiseren. Het maken van verschillende communicatiemiddelen behoort namelijk tot de dagelijkse werkzaamheden. Ook de voorgestelde middelen liggen in deze lijn. Het zal dan ook geen problemen opleveren om dit uit te voeren.
Vak: stage, corporate communications
In dit plan heb ik inventarisatie gedaan van de communicatiemiddelen voor de verschillende doelgroepen. Door werkervaring heb ik reeds aangetoond de opzet en uitvoering hiervan te kunnen organiseren. Het maken van verschillende communicatiemiddelen behoort namelijk tot de dagelijkse werkzaamheden. Ik ga nu bij de uitvoering wel meer denken aan de boodschap.
1.9          Representatie
1.9.1 Uitdragen van het gewenste imago
Vak: stage, corporate communications
Ik ben heel blij met dit onderzoek. Het heeft aangetoond dat het gewenste imago in de trant van herkenning zeker in orde is. Wel is de boodschap ondergeschikt hieraan. Ik heb daarmee aangetoond dat deze belangen voorop staan en pas dan het gewenste imago wordt uitgedragen.
Vak: stage
Ik heb na meer dan 15 jaar werkzaam te zijn bij mijn huidige werkkring voldoende affiniteit met en kennis van de organisatie om als een ambassadeur voor het bedrijf op te treden. Eigenlijk ben ik gewoon een stuk meubilair geworden! Maar ik ben van mening dat je daarmee moet oppassen. Je kunt hierdoor namelijk oogkleppen krijgen. Zeker door mijn studie zijn die oogkleppen weggevallen en ben ik goed in staat, goede en slechte zaken te onderscheiden. Ik ben zeker capabel om het gewenste imago uit te dragen. Ik doe dit dagelijks met veel enthousiasme. Dit heeft echter niet zo veel met de stageopdrachten te maken.
1.9.2     Externe contacten
Vak: stage
Binnen mijn huidige werkkring ben ik verantwoordelijk voor de perscontacten. Ik communiceer met zowel accountmanagers (advertenties) als redacties en journalisten. Uit ervaring weet ik inmiddels dat je met journalisten uit moet kijken. Soms is het beter helemaal geen commentaar te geven, anders staat het de volgende dag in de krant. Kortom; ik ben prima in staat om externe contacten te onderhouden en het gewenste imago uit te dragen. Ik voldoe aan deze competentie door mijn werkervaring.

E2 Context
2.2 Onderneming en omgeving
2.2.1     (in) formele verhouding
Vak: stage
Door mijn werkervaring weet ik natuurlijk best aardig hoe de formele en informele verhoudingen binnen de organisatie liggen. Wel heb ik deze kennis kunnen verbreden door het maken van het reorganisatieplan en de Quick Scan. Bij het reorganisatieplan heb ik meer kennis gekregen van de relatie met het buitenlandse kantoren. Ook wist ik niet precies hoe de verhoudingen binnen afdeling Development lagen. Ik heb nu zeker een beter beeld en ik ben hierdoor beter in staat mijn gedrag hierop af te stemmen.
2.3 Procesbeheersing en vernieuwing
2.2.3 Kwaliteitzorg
Vak: stage, corporate communications
Dit is toch wel een onderdeel waar ik het meest trots op bent. Er zijn duidelijke richtlijnen neergezet in het verleden en die bewaak ik als een waakhond. Ik ben daarbij ook niet bang om als grote zeur van het bedrijf door het leven te gaan. Regels zijn regels en huisstijl en huisstijl. Wie eigenhandig zijn handtekening op de mail aanpast krijgt het met mij aan de stok. Met dit onderzoek is er eigenlijk een totaal beeld ontstaan van alle communicatie-middelen. Ik vond het een leuke opdracht en zeker handig om de kwaliteitszorg te handhaven.
2.3.4.    Communicatie planning proces.
Vak: stage, corporate communications
Ik beheers het proces waarmee de communicatieactiviteiten tot stand komen. Binnen de organisatie is het proces zowel efficiënt als effectief, wat mede komt door de kracht van een eigen DTP-station. Je kunt snel dingen wijzigen en sturen en dit scheelt enorm veel tijd. Ik ben me door deze opdracht bewust geworden van deze kracht en vindt dat wij het nog niet zo slecht doen.
Vak: stage, doelgroepen/middelenmatrix
Ik ben door werkervaring gewend de communicatieplanning in de gaten te houden, zodat de activiteiten zowel efficiënt als effectief tot stand komen. Op de efficiëntie, heb je door een goede planning natuurlijk meer grip dan op de effectiviteit. De effectiviteit kun je nadien meten. Dit is vaak wel een ondergeschoven kindje. Hier wil ik in de toekomst meer aandacht aan besteden. Ik heb daarom ook voorgesteld om bij de een potentiële doelgroep eerst marktonderzoek te verrichten. Hiermee leer je het imago in deze markt beter kennen waardoor je beter kunt inspelen met de communicatieactiviteiten. Dit kan de effectiviteit alleen maar ten goede komen.
2.3.5     Inzet ICT
Vak: stage, doelgroepen/middelenmatrix
Bij deze stageopdracht heb ik gebruik gemaakt van Internet, Word en Excel. Deze programma’s beheers ik prima.
Vak: stage, corporate communications
Bij deze stageopdracht heb ik gebruik gemaakt Photoshop, Acrotbat en Word. Deze programma’s beheers ik prima.
Vak: stage
Door werkervaring beschik ik over de capaciteiten om ICT-tools te hanteren. Ook met een DTP-station (Quark Xpress, Photoshop en Indesign), voor het grafisch vormgeven, kan ik me redelijk redden. Bij de stageopdrachten heb ik gebruik gemaakt van Internet, Word en Excel. Bij het maken van het organigram moest ik even puzzelen, maar ik ben er uiteindelijk snel uitgekomen. De programma’s van tegenwoordig zijn allemaal redelijk eenvoudig te bedienen.

E3 Algemene beroepsgerichte
3.1 Taalvaardigheden
3.1.1 Beheersing Nederlands     
Vak: stage
Ik heb een Schoevers-secretaresse opleiding en ik beheers daardoor ABN in woord als geschrift. Verder heb ik taalgevoel met teksten, doordat ik voor mijn werk veel brochures moet maken. Wel heb ik onlangs van mijn coach te horen gekregen dat ik veel telegramstijl gebruik. Hiervan ben ik me niet bewust, maar ik ga er zeker opletten en proberen te verbeteren.
Vak: stage, doelgroepen/middelenmatrix
Ik heb in dit verslag gelet op de stijl. Volgens mij is het me nu aardig gelukt en heb ik minder telegramstijl gebruikt. Ik moest op het eind redelijk wat zinnen aanpassen. Daar ben ik best van geschrokken.
Vak: stage, corporate communications
Volgens mij lukt het aardig om de teksten nu wat leesbare te maken. Ik ben er heel bewust mee bezig geweest.
3.1.2.    Communicatief competent
Vak: stage
Van nature en door werkervaring beschik ik over goede communicatieve vaardigheden. Het non-verbale deel is echter niet altijd goed. Ik kan soms boos kijken (gevoelsmatig neutraal kijken), terwijl ik dit zelf niet doorheb. In mijn werk heb ik daar nooit opmerkingen over gehad, maar ik probeer dit wel te veranderen. 

E 4 Persoon
4.1 Zelfmanagement
4.1.1. Karaktereigenschappen
Vak: stage
Ik ben van nature doelgericht en daadkrachtig. Ik weet van doorpakken, dingen voor elkaar te krijgen en mensen mee te krijgen. Ik vind het nog wel lastig om met kritiek om te gaan, zeker als het je eigen werkzaamheden betreft. Wel heb ik geleerd dat dit nodig is, om beter te worden. Ik straal zelfvertrouwen uit, maar ik ben af en toe ook wat onzeker. Ik ben wel de ‘drive’ om te leren. Bij de interviews van de Quick Scan heb ik me ingeleefd en met het personeel oplossingen gezocht richting de toekomst. Ik kon mij daarbij heel goed voorstellen dat het administratieve personeel de technische uitleg van de directie niet begreep. Daarmee heb in me ingeleefd en samen zijn we tot de conclusie gekomen dat de cursusleider hierbij een rol kan spelen. Ook heb ik daarmee probleemoplossend vermogen getoond. Bij het reorganisatieplan heb ik tevens laten zien problemen te kunnen oplossen.
4.1.2. Persoonlijke
Vak: stage
Ik straal uit dat ik een evenwichtige vrouw ben met kennis van zaken. Ik heb ambitie, een passie en doorzettingsvermogen om dingen voor elkaar te krijgen. De reden voor het volgen van deze opleiding was om mijn basiskennis te vergroten. Ik ben in het vak gerold en miste daarbij voornamelijk die basiskennis. Daarin voelde ik me heel onzeker. Dat is zeker verbeterd in de afgelopen 3/4 jaar. De verworven kennis sluit goed aan bij de werkomgeving. Echter bij nieuwe projecten, zoals deze stageopdrachten, is het altijd lastig om de juiste weg te vinden. Ik ben daarbij wat onzeker, maar ga de uitdaging zeker niet uit de weg. Het uiteindelijke resultaat geeft mij altijd een trots gevoel. Vaak krijg ik te horen dat ik sociaal ben. Ik weet niet of ik dit echt ben, maar ik ben wel een open boek en communiceer graag. Ik merk dat dit een positieve eigenschap van mij is en dat het me vaak helpt. Bij de interviews voor de Quick Scan heb ik gemerkt dat mensen er in eerste instantie helemaal geen zin in hadden. Eenmaal zittende, namen ze uitgebreid de tijd voor me. Dit komt doordat ik tijdens de interviews in staat ben geweest in te spelen op gevoelens en motivaties van anderen door signalen op te pikken en deze bespreekbaar te maken.
4.1.5.    Projectmatig werken
Vak: stage
Als communicatiemedewerker ben ik gewend om projectmatig te werken binnen mijn eigen vakgebied. Ik maak een plan, een planning en werk het lijstje af. Echter binnen mijn huidige werkkring ben je wel eens afhankelijk van factoren die je niet kunt sturen. Een release van een versie die steeds wordt uitgesteld kan een behoorlijke ramp zijn voor je eigen planning. Ik vind het erg lastig om daarmee om te gaan, zeker omdat dit pas in een laat stadium bekend is. Bij alle stageopdrachten ben ik projectmatig te werk gegaan. Ik had een plan incl. interview en heb naar aanleiding vaneen tijdsplanning, het lijstje afgewerkt. Ik heb de benodigde tijd van te voren goed geïnventariseerd en hield de voortgang scherp in de gaten. Het bleek, zeker met interviews, erg belangrijk te zijn, om deze in te plannen. Niemand zit er in een drukkere periode op te wachten om geïnterviewd te worden door een stagiaire. Door dit van te voren af te spreken, waren de mensen goed voorbereid en namen ze ook de tijd.
Vak: stage, doelgroepen/middelenmatrix
Voor deze opdracht had ik voor mezelf weer een planning gemaakt wanneer ik deze wilde afronden en wilde bespreken met mijn begeleider. Twee van de drie interviews had ik al snel afgenomen, de derde werd regelmatig uitgesteld. De te interviewen persoon had het erg druk.  Dit heeft er voor gezorgd dat ik mijn eigen planning ook niet gehaald heb. Uiteindelijk heb ik zelfs gekozen voor een ander persoon. Ik had hier strikter in moeten zijn of eerder moeten ingrijpen zodat mijn planning niet kon uitlopen.
Vak: stage, corporate communications
Voor deze opdracht had ik voor mezelf weer een planning gemaakt en deze heb ik dit keer weten te bewaken.
4.2 Kennismanagement
4.2.1.    Omzetten in resultaat
Vak: stage, doelgroepen/middelenmatrix
Bij deze opdracht had ik in principe weinig hulp nodig van anderen, doordat ik door mijn functie binnen het bedrijf zelf goed bekend ben met de doelgroepen. Wel vond ik de top 3 erg interessant, zeker met de komst van een nieuw product. Ik heb daarom ook gekozen om twee interviews met directieleden te houden. Ik was heel benieuwd wat hun beeld was over de doelgroepen. Dit is een belangrijke issue en daarom heb ik hier ook veel aandacht aan besteed in het verslag. Ook in mijn scriptie kom ik hier op terug. Het heeft ons allemaal aan het denken gezet.
Vak: stage, corporate communications
Bij deze opdracht had ik in principe weinig hulp nodig van anderen, doordat ik door mijn functie binnen het bedrijf zelf goed bekend ben met de corporate communicatie. Ik kon het nu wel een keer goed op een rij zetten en dat is natuurlijk altijd prettig. Ik kon zelf afstand nemen en tot de conclusie komen dat we het nog niet zo gek doen.
4.2 Kennismanagement
4.2.1.    Omzetten in resultaat
Vak: stage, doelgroepen/middelenmatrix
Bij deze opdracht had ik in principe weinig hulp nodig van anderen, doordat ik door mijn functie binnen het bedrijf zelf goed bekend ben met de doelgroepen. Wel vond ik de top 3 erg interessant, zeker met de komst van een nieuw product. Ik heb daarom ook gekozen om twee interviews met directieleden te houden. Ik was heel benieuwd wat hun beeld was over de doelgroepen. Dit is een belangrijke issue en daarom heb ik hier ook veel aandacht aan besteed in het verslag. Ook in mijn scriptie kom ik hier op terug. Het heeft ons allemaal aan het denken gezet.
Vak: stage, corporate communications
Bij deze opdracht had ik in principe weinig hulp nodig van anderen, doordat ik door mijn functie binnen het bedrijf zelf goed bekend ben met de corporate communicatie. Ik kon het nu wel een keer goed op een rij zetten en dat is natuurlijk altijd prettig. Ik kon zelf afstand nemen en tot de conclusie komen dat we het nog niet zo gek doen.
4.2.1.    Theorie van het vakgebied
Vak: stage
De theorie die ik tijdens de opleiding heb geleerd blijft goed hangen. Ik kon bij de Quick Scan stageopdracht ook direct een onderscheid maken tussen de soorten communicatie. De opzet van de opdracht zat dus vrij snel in mijn hoofd. Ik heb wel menig website en communicatieboek geraadpleegd om het een en ander extra aan te vullen. Uiteindelijk had ik dus een goed totaaloverzicht in mijn hoofd en kon ik de onderlinge samenhang goed zien.
4.2.3.    Essentie communiceren
Vak:stage
Ik heb bij meerdere opdrachten laten zien dat ik de essentie uit de interviews kan halen en deze om kan zetten in een strak concreet plan. Soms moest ik daarbij een aanpak wijzigen omdat deze niet leidde tot het gewenste resultaat. Bij het Quick Scan was dit vooral lastig, aangezien bij mijn huidige werkkring niet alle communicatievormen voorkomen. Ik heb toen mijn oorspronkelijk plan moeten veranderen, want anders zou de essentie slechts een ondergeschikt onderdeel van het geheel geworden zijn. Bij sommige interviews en het interview met de sales manager werd ik geconfronteerd met sociaal wenselijke antwoorden, waardoor het ook lastiger werd dieper in te gaan op de vraag. Ik was echter wel in staat de essentie eruit te halen.4.2.6
4.2.7.    Omzetten in resultaat
Vak:stage
De doelstelling bij de Quick Scan was uiteraard het verbeteren van de interne communicatie. Ik zag een kans en wou daarbij resultaat boeken door de organisatie. Ik heb daarom geprobeerd om een reëel beeld neer te zetten. Door het toepassen van de Quick Wins denk ik dat het heel laagdrempelig is voor de organisatie om de interne communicatie te verbeteren. Wel had ik hier en daar het gevoel open deuren in te trappen, maar mijn stagebegeleider vond dat alleen maar prettig.
Bij het interview met de sales manager ben ik bewust geworden van de matige ondersteuning die afdeling marketing bood. We hebben inmiddels de eerste stappen gezet om onze plannen om te zetten in een resultaat.
Bij het reorganisatieplan heb ik er wederom voor gekozen om het plan zo reëel mogelijk te schrijven. Omdat mijn huidige werkkring een kleine organisatie is, ben ik bewust op zoek gegaan naar de knelpunten en heb hiervoor oplossingen aangedragen. Ik heb daarbij gekozen om vooral processen te verbeteren en niet overal maar mensen te ontslaan of aan te stellen. Ik heb ook alternatieven aangedragen omdat ik weet dat er in werkelijkheid geen budget in voor een nieuwe fte.
4.3 Communicatie & management
4.3.1.    Samenwerken
Vak:stage
Bij het interview met de sales manger heb ik laten zien respect te tonen voor zijn standpunt, ook al betekende dit dat ik kritisch naar mijzelf moest kijken. Daarmee denk ik dat er een goede communicatie tot stand is gekomen waarbij de sales manager en ik goed kunnen samenwerken. Bij de interviews voor het reorganisatieplan, mijn eerste opdracht, vond ik het in eerste instantie moeilijk om als stagiaire serieus over te komen. Ik ben immers al jaren gewoon een collega. Het personeel was uiterst begripvol en werkte volledig mee. Hierdoor ontstond een samenwerking waarbij ik me vrij voelde om tot oplossingen te komen. Ik heb daarbij gemerkt dat respect tonen voor iemands standpunten van belang is. Ook moet je aantonen dat het groepbelang boven het eigen belang staat door kritiek te kunnen hebben. Ik zei tijdens de interviews dan ook altijd; ‘je mag mijn afdeling ook bekritiseren’.
4.3.2.    Gespreksleider
Vak: stage, doelgroepen/middelenmatrix
Bij het interview heb ik laten zien dat ik een gesprek kan leiden. Ik heb nu wel geprobeerd iets dieper erop in te gaan. Zo heb ik tijdens de interviews met de directie meer gerichte vragen gesteld over de visie en dergelijke.
Vak: stage, corporate communications
Bij de interviews heb ik laten zien dat ik een gesprek kan leiden. Ik heb wederom geprobeerd dieper erop in te gaan. Zo heb ik tijdens de interviews doorgevraagd op de tone of voice die de medewerkers dachten dat er werd neergezet. Ja, we claimen deskundigheid en betrouwbaar te zijn, zei een medewerker…..Ik zei toen: doen we dat echt of denken we dat. We hebben daarover gediscussieerd, waarin ik het gesprek leidde en de juiste vragen stelde.
Vak:stage
Bij de interviews van alle stageopdrachten heb ik laten zien dat ik een gesprek kan leiden. Ik vind wel dat ik hier en daar wat dieper op bepaalde zaken had kunnen ingegaan, zoals bij het interview met de sales manager. Dat had in achteraf beter kunnen sturen, maar daarvoor in de plaats ging ik te veel op in zijn positieve energie. Ik hoop dit met de andere twee stageopdrachten te verbeteren. Tijdens de vergadering heb ik laten zien dat ik een discussie kan leiden. Ik stond open voor ideeën van anderen, was goed in staat de context te beoordelen, maar bleef in mijn sturende en rol.
Vak: stage, corporate communications
Bij deze opdracht heb ik ook veel aandacht besteed aan de schriftelijke communicatie. Naar mijn mening zijn er afbeeldingen nodig op het moment dat je gaat spreken over een huisstijl. Door de afbeeldingen die ik gebruikt heb, is in één oogopslag te zien welke huisstijl de organisatie hanteert.
4.3.4.    Klantgerichtheid
Vak:stage
Vooral tijdens het interview met de sales manager kwam ik erachter hoe klantgericht ik van nature eigenlijk al ben. Je merkt daarbij dat je helemaal op een lijn zit. Het is belangrijk dat afdeling marketing en sales blijven onderzoeken wat de wensen en behoeften van de klanten zijn. Ik heb met name bij het interview met de sales manager geleerd dat we daar best nog aan kunnen werken. Ik heb zijn irritaties richting mijn afdeling marketing ook behandeld als een klacht. Daarmee zie ik sales manager als klant en probeer dit serieus te behandelen. Ook tijdens het maken van het reorganisatieplan heb ik me kunnen verdiepen in de problemen van de sales afdeling. Ook hier merkte ik dat ik als commercieel persoon goed in staat ben dit te doen. Ik heb dan ook in mijn plan geventileerd dat, hoe dan ook, een uitspraak richting de klant noodzakelijk is. Dit is beter dan niets zeggen.
Vak: stage, corporate communications
Bij deze opdracht heb ik weer klantgericht kunnen werken. Ondanks dat ik betrokken ben bij de keuze van de communicatiemiddelen, was ik in staat met een frisse blik naar de huidige situatie te kijken. Ik vind dat ik bij deze opdracht zowel de interne als de externe klant heb meegenomen.
Vak: stage, doelgroepen/middelenmatrix
Bij deze opdracht heb ik weer klantgericht kunnen werken. Ondanks dat ik betrokken ben bij de keuze van de communicatiemiddelen, was ik in staat met een frisse blik naar de huidige situatie te kijken. Ik vind dat ik bij deze opdracht zowel de interne als de externe klant heb meegenomen