NIMA Comm. B (schrift.)
Afgerond: in juni 2009
Behaalde cijfer: 6
Leerdoelen: Alles te leren over het vak communicatie. NIMA A heeft me al heel veel geleerd en nu dus een schepje er bovenop. Ik hoop deze stof ook te kunnen toepassen bij mijn afstudeeropdracht.
Algemeen:
Daar gingen we weer! In januari ging ik op voor NIMA B schriftelijk. Helemaal voorbereid en met veel vertrouwen. Ik snapte de stof. Totaal gedesillusioneerd kwam ik weer buiten. Lag dit nou aan mij? Nee iedereen vond het vreselijk moeilijk en het examen was zo anders dan de jaren daarvoor. Ik had zoveel oude examens geoefend en nu dit. Verbouwereerd en zwaar teleurgesteld heb ik met een groep medestudenten alles geanalyseerd.
Enige tijd later kwam mijn eerste 3.4 aller tijde binnen! Niet leuk, maar met wat extra coaching had ik toch weer goede hoop gekregen.
In juni ging ik weer examen doen. Ik kwam het groepje medestudenten opnieuw tegen en we hebben enorm gelachen. De cijfers waren min of meer hetzelfde; een 3.3 hier en een 4.1 daar. We hebben elkaar moed in gepraat en gingen weer op voor het examen. Na het examen ging iedereen wederom analyseren. Ik hoorde al dat ik wat fouten had gemaakt. Oh nee, die ene heeft het vast gehaald en ik niet. Snel wegwezen hier. Er werden nu e-mailadressen uitgewisseld. Wie zou het halen en wie niet?
Van dat groepje van 7 haalden het er drie, inclusief ik met een 6. Zelfs die jongen, met dat hele grote eigen gemaakt boekwerk als uittreksel, had het niet gehaald. Zo zie je maar weer, daarin kun je je zo vergissen. Ik was heel erg blij en nu op voor de mondeling in oktober. Ik kreeg heel leuk contact met de andere twee meiden en we mailden elkaar regelmatig. Tot het eind van onze studies hebben elkaar gesteund en dat komt mede door het mondelinge examen van NIMA. Hier ontstond de echte band!
Behaalde competenties:
E1 Kern
1.3 Adviseren
1.3.1
Vak: NIMA B marketingcommunicatie
Ik kan de directie nu beter adviseren over de effecten van bepaalde communicatiemiddelen en kan de verschillen aangeven. Zo heb ik geadviseerd dat tijdens een communicatiestop langzaam kan worden gecommuniceerd via de website. Hiermee maak je geen slapende honden wakker, maar informeer je de mensen die echt iets willen horen.
1.3.2
Vak: NIMA B marketingcommunicatie
Ik kan prima een keuze maken met betrekking tot het communicatiemiddel en hoe ik het moet inzetten. De theorie geeft wat extra body, maar uit de praktijk leer je het meest. Zo wordt op kantoor bijgehouden hoeveel reacties er zijn op advertenties en hoeveel verkopen er zijn n.a.v. een beursdeelname.
1.3.4.
Vak: NIMA B marketingcommunicatie
Door de verworven kennis kan ik de directie beter adviseren van het effect van handelen op de identiteit en imago. Zo heb ik advies gegeven bij de communicatiestop die wij hadden. Ook heb ik geadviseerd dat wij met producten moeten komen of de uitleg van de vertraging moeten communiceren, want anders gaat dit ten koste van onze betrouwbaarheid.
1.5 Communicatieplannen
1.5.1
Vak: NIMA B marketingcommunicatie
Het maken van communicatieplannen is na dit vak helemaal geen probleem meer. Ik heb er meteen werk van gemaakt in de praktijk.
1.8 Communicatiemiddelen
1.8.1
Vak: NIMA B marketingcommunicatie
In mijn huidige werk ben ik verantwoordelijk voor het maken van de periodieke en niet-periodieke middelen. Dit vak geeft je net wat meer kennis, waardoor je beter rekening houdt, met bijvoorbeeld identiteit en imago in je uitingen. Ook zet het psychische aspect van de middelen je aan het denken. Eigenlijk heb ik me meer verplaatst in de doelgroep qua communicatie door de theorie toe te passen.
1.9 Representatie
1.9.1
Vak: NIMA B marketingcommunicatie
Ik ben door dit vak voldoende kennis verworven en door de reeds aanwezige kennis van het bedrijf kan ik zeker als ambassadeur op treden. Ik ben op de hoogte van de belangen en deze staan voorop in mijn communicatie. Door dit vak ben ik meer gaan lekken op het uitdragen van het gewenste imago, de identiteit dus.
1.9.2
Vak: NIMA B marketingcommunicatie
Ik hou het gewenste imago hoog in het vaandel bij mijn communicatie richting de pers en bijvoorbeeld met onze dealers. Zij hebben nog weleens een eigen agenda. Ik probeer dan wegen te zoeken voor ons beiden, maar hou altijd rekening met de eigen identiteit. Bijvoorbeeld door op beurzen voor een eigen stand te kiezen in plaats van een samenwerking. Wij moeten herkenbaar zijn!
E2 Kern
2.3 Procesbeheersing en –vernieuwing
2.3.1
Vak: NIMA B marketingcommunicatie
De processen binnen het bedrijf zijn mij eigen, mede omdat ik er al zo lang werk. Ik ben me door dit vak meer bewust van identiteit en imago en zorg dat ik hiermee rekening houdt door bijvoorbeeld processen zodanig aan te pakken dat er herkenbaarheid naar buiten toe is. Zo heb ik onlangs de email voorzien van een logo en handtekening. Je ziet dan dat mensen liever hun eigen ding versturen. Ik heb voet bij stuk gehouden en gezorgd voor eenheid.
2.3.2
Vak: NIMA B marketingcommunicatie
Zie ook 2.3.1. ik verricht ook externe middels in nauwe afstemming met de mogelijkheid binnen de eigen organisatie. Gelukkig heb ik veel mogelijkheden tot mijn beschikking, waaronder een eigen DTP-station en een team programmeurs waarop ik af en toe nog eens een beroep kan doen. Vooral bij de website kan dit handig zijn. Door dit vak ben ik meer bewust van eenheid en afstemming t.b.v. imago en identiteit
2.3.3.
Vak: NIMA B marketingcommunicatie
Onder kwaliteitszorg op de interne processen, versta ik bijvoorbeeld het logo bij de mail. Dit moet er goed uitzien, iedereen moet zich hieraan houden en het moet technisch wel in orde zijn. Dit was even niet het geval, maar dan zit ik er bovenop.
2.3.4
Vak: NIMA B marketingcommunicatie
Ik kan best plannen en dit doe ik ook altijd als het bijvoorbeeld om beurzen en evenementen gaat. Maar communicatie bij een software leverancier kan soms wel een nachtmerrie zijn. Bijvoorbeeld als een release uitloopt. Hierbij is plannen echt wel eens pittig.
E3 Algemene beroepgerichte
3.1 Taalvaardigheden
3.1.1
Vak: NIMA B marketingcommunicatie
Ik heb geleerd dat ik mijn teksten beter afstem op basis van imago en identiteit. Zeker bij de website heb ik het eens grondig bekeken
E4 Persoon
4.1 Zelfmanagement
4.1.1
Vak: NIMA B marketingcommunicatie
Ik heb door dit vak zeker geleerd me pro-actiever op te stellen. Ik voel me zekerder als communicatiedeskundige omdat ik nu de basis beheers. Daardoor kan ik daadkrachtiger zijn en ook mijn analytische vaardigheden tonen.
4.1.4.
Vak: NIMA B marketingcommunicatie
Door dit vak leer je dat het communicatieplan ook een planning heeft. Ik ben in mijn dagelijkse werk gewend te plannen, ik werk met to do lists, planningen en budgetcontroles.
4.1 Kennismanagement
4.2.1
Vak: NIMA B marketingcommunicatie
Door dit vak ben ik meer vakliteratuur gaan lezen. Ik heb abonnementen op veel bouwtijdschriften maar ook op marketingtijdschriften. Ik ben ook meer literatuur gaan lezen, zoals het boek van Floor en van Raaij.
4.2.3
Vak: NIMA B marketingcommunicatie
Ik heb door dit vak meer geleerd de essentie te communiceren in bijvoorbeeld een persbericht. Door het roll up principe toe te passen staat de wie, wat, hoe en waarom tegenwoordig bovenaan. Dit gebruik ik ook bij berichten op de website.
4.2.4.
Vak: NIMA B marketingcommunicatie
Binnen mijn werk krijg ik veel spam. Als voormalig directe secretaresse heb ik voelsnaren ontwikkeld om alle binnenkomende correspondentie te beoordelen op relevantie. Bij hele belangrijke zaken ga ik met de directie om tafel. Zeker als het marktontwikkelingen en acties van concurrenten betreft. Dit vak heeft me geleerd met een frisse blik hierop te kijken, waarbij ik meer let op imago en identiteit van zoveel mijn werkgever als de concurrentie.
4.2.5
Vak: NIMA B marketingcommunicatie
Door deze opleiding en zeker te vak te volgen laat ik zien geen oogkleppen op te willen hebben en mijzelf continue te willen ontplooien in het vak.
4.3 Communicatie en management
4.3.4.
Vak: NIMA B marketingcommunicatie
Tussen een stel techneuten ben ik vaak degene die het meest klantgericht denkt. Ik probeer in ieder geval de klant voorop te stellen. Door dit vak ben ik me daar nog meer van bewust. Alles moet geschreven worden met het oog op de doelgroep. Zij moeten tevreden blijven.
Maak jouw eigen website met JouwWeb