Arbeids & org. psychologie

Afgerond: in 2008

Behaalde cijfer: 6

Leerdoelen:
Ik verwacht hier meer te leren over de arbeidsvoorwaarden en over het psychische aspect van communicatie. Ook de onderzoeksmethoden lijken met interessant

Algemeen:
Dit vak bestond uit:

  • Arbeid & organisatie
  • Arbeids & organisatiepsychologie
  • Psychodiagnostiek

Arbeid & organisatie was best boeiend. Eigenlijk alles is boeiend na het vak bestuurlijke informatievoorziening! Vooral de macht die communicatie kan hebben en ARBO vond ik interessant. Arbeids & organisatiepsychologie vond ik wel aardig gezien het psychologie aspect; stress, motivatiefactoren etc. Best leuk om te leren
Psychodiagnostiek was interessant gezien de onderzoeksmethoden en normen; wat is betrouwbaarheid, nauwkeurigheid en wat houdt representatief in. Dit ga ik vast nog bij de scriptie gebruiken! In augustus heb ik het examen Arbeids & organisatiepsychologie gedaan. Dat was overigens best weer pittig. In september bleek ik het gehaald te hebben. Wederom feest!

Behaalde competenties:
E2 Context
2.1 Algemene normen en waarden
2.1.2.
Vak: Arbeids & organisatiepsychologie
Je leert in dit vak hoe je kan opgaan met bepaalde opvattingen, en dan met name de psychische kant daarvan. Dit kan handig zijn in het kader van netwerken en dingen voor elkaar zien te krijgen. Wel leuk om te leren dat het psychische effect ook kan hebben in de communicatie. Ik heb ook gemerkt dat ik dit telefonisch reeds toepassen, door verhalen, vragen en klachten eerst uitgebreid aan te horen, alvorens actie te ondernemen.

2.2 Onderneming en omgeving
2.2.4
Vak: Arbeids & organisatiepsychologie
Ik heb geleerd inzicht te krijgen in het psychologische en sociologische aspect van communicatie richting de doelgroep. Ik heb reeds in de praktijk geleerd dat je rekening moet houden met de gevoelens van klanten. Een boze klant eerst excuses aanbieden of het verhaal aanhoren, zonder dat je daadwerkelijk meteen acteert. Bij vertraging van de levering van het product heb ik ook geleerd eerst een uitleg te geven aan de klant. Hiermee maak je ze rustiger en redelijker.

E3 Algemene beroepsgerichte competenties
3.1.  Methoden van onderzoek
3.1.1         
Vak: Arbeids & organisatiepsychologie
Ik heb hier geleerd hoe je om moet gaan met betrouwbaarheid, representativiteit en validiteit van een onderzoek. Dit heb ik later, bij het maken van de scriptie veel toepassen.

 E4. Persoon
4.3 Communicatie en management
4.3.4.
Vak: Arbeids & organisatiepsychologie
Ik denk en handel klantgericht en kan wensen en klachten goed behandelen. Ik doe ik in mijn werk wel vaker en dat gaat best goed. Nu heb ik geleerd dat je ook het psychische aspect wat meer kunt gebruiken. Ik luister wat meer en laat de klant zijn verhaal wat meer doen, voordat je met een oplossing komt. Zelfs als je geen oplossing hebt, lijkt dit te helpen. Dit heb ik op mijn werk ondervonden toen het product vertraging opliep. Ik had geen oplossing, maar je kunt wel zeggen dat je het vervelend vindt.